Portfolio

Een productiebedrijf wil de betrokkenheid van zijn mensen in de organisatie vergroten. In samenspraak met het medezeggenschaporgaan maken ze plannen voor werkoverleg en functioneringsgesprekken die er toe doen. Ze vragen mij voor procesbegeleiding wat in houdt; alleen komen als het nodig is want ze kunnen veel al zelf, vragen stellen die hen  aan het denken zetten en leiding en medewerkers zo positioneren dat ze win/win situaties ontdekken en leren waarderen en dat vaker gaan doen. Vertrouwen groeit, betrouwbaarheid van productie ook. Een Investor in People in wording..
 
Een krant draait goed maar wil goed, zoniet de beste blijven. Maar wat is kwaliteit in deze ? Samen met een van de managers maken we een indeling  in journalistieke zwaarte en meten en scoren we een aantal dagen alle artikelen. Is dit beeld passend bij wat de krant wil uitstralen? Sommige redactieleden vinden het een wat ‘platte’ benadering, , maar daarna is er wel een basis om met elkaar het gesprek aan te gaan over productiehoeveelheden en de kwaliteit ervan.
Een middelgroot organisatieadviesbureau wil haar kwaliteitssysteem laten toetsen aan de ISO-9000norm. Op basis van de CIIO-Maatstaf beoordeel ik met collega's de documentatie en de werking in de praktijk. Met behulp van associatief procesdenken en socratisch vragen wordt duidelijk dat er meer is dan alleen procedures: er zijn een aantal kwaliteitsprincipes die leidend zijn zo blijkt. De terugkoppeling van bevindingen werkt als een interventie. Het handboek wordt dunner, scherper en is nu aan de maat en kloppend met hun werkwijze in de praktijk. Kwaliteit wat in de genen zit van de mensen van dit bureau is nu transparant en ook goed toetsbaar geworden.
 
Een faculteit van de universiteit kampt met vergrijzing, matheid in het debat, geen groei van studenten maar heeft wel veel jong talent aan zich weten te binden. Via korte sessies met de jonge garde worden onder regie van de hoogleraar nieuwe kansen aangegrepen. Draagvlak en geloof in dat het gaat lukken ontstaan omdat zij zelf er voor kiezen. Ik faciliteer dat ze over het dode punt heenkomen, en niet langer denken in bureaucratische belemmeringen. De refereermiddagen zijn sindsdien nog nooit zo goed bezocht geweest.
 
Een innovatieve zorginstelling is ver met haar zorgconcept, maar wil voor de verankering ook een groep medewerkers met coördinatietaken ondersteunen in hun professionele ontwikkeling. Een reeks middagen gedurende een half jaar ben ik trainer/coach/gespreksleider. Tussen de bijeenkomsten bellen medewerkers voor vragen en een vraag terug. Ze leren zichzelf en anderen kennen, leren hardop te denken, te reflecteren en gebruiken situaties om daar beter uit te komen, voor zichzelf en voor hun team. Vooral ‘schakelen’ is effectief en ook ‘verplaats je in de ander’ geeft veel inzicht. Met meer bagage is het slimmer leidinggeven.